امروز: ۹ فروردین ۱۴۰۳

صنعت دیبابافی شوشتر بعداز سه قرن احیا می شود

فرهنگی تاریخ انتشار: 21/09/13 بدون نظر   1041 بازدید

اندازه فونت    
صنعت دیبابافی شوشتر بعداز سه قرن احیا می شود

صنعت ” دیبابافی” شوشتر بعد از سه قرن احیا می‌شود

 رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شوشتر با بیان اینکه صنعت ” دیبابافی ” شوشتر بعد از سه قرن احیا می شود گفت: فرآیند تولید نخ دیبا بعد از قرن ها فراموشی به همت یک جوان علاقه مند شوشتری اخیرا شناسایی شده است.

علی محمد چهارمحالی روز دوشنبه اظهار داشت: دیبای شوشتری پارچه ای ارزشمند بوده که در گذشته ﺍﺯ ﺍﻟﯿﺎﻑ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﻣﯿﻮﻩ ﺍﺳﺘﺒﺮﻕ یا قلپلپ( ﮔﯿﺎﻫﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﮔﺮﻡ ﻭ ﺧﺸﮏ ﻭ ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﯽ ﻣﯽ ﺭﻭﯾﺪ) بافته می شد.

وی افزود : این صنعت تا حدود سه قرن پیش در شوشتر رواج داشت اما بعد از شیوع بیماری طاعون و فوت هنرمندان این عرصه ، دیبا بافی نیز به فراموشی سپرده شد.

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شوشتر ادامه داد : دیبا ، لباس اعیان و پادشاهان بوده و ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﺍﯼ دیبای ﺷﻮﺷﺘﺮ برای پوشش خانه کعبه ﺑﻪ ﻣﮑﻪ صادر می شد.

وی گفت : تکه ای از پارچه کعبه از جنس دیبا که حدود ۴۰۰ سال پیش برای کعبه استفاده شده بود هم اکنون نزد یکی از دوستداران میراث فرهنگی به نام خسرو فتحی مقدم از گذشته های دور نگهداری شده و پرونده آن در آستانه ثبت ملی قرار دارد .

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شوشتر  افزود : سبک بودن ، رنگ پذیری و ضد آب بودن از ویژگی های شاخص پارچه دیبای شوشتر می باشد.

وی گفت : اخیرا یکی از جوانان شوشتر به نام قاسم علیپور فرآیند تولید این پارچه را بعد قرن ها احیا کرده و قرار است بعد از ثبت و بررسی نهایی این صنعت دوباره در شوشتر احیا شود .

گیاه قلپلپ (استبرق)  ﮔﯿﺎﻫﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﮔﺮﻡ ﻭ ﺧﺸﮏ ﻭ ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﯽ ﻣﯽ ﺭﻭﯾﺪ و ﺩﺭ ﻗﺪﯾﻢ ﺍﺯ ﺷﯿﺮﻩ ﺍﯾﻦ ﺩﺭﺧﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺟﺬﺍﻡ ، ﺯﺧﻢ ﻭ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺑﯿﻤﺎﺭﯾﻬﺎﯼ ﮐﺒﺪﯼ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ شد.

همچنین ﺍﻟﯿﺎﻑ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﻣﯿﻮﻩ ﺍﺳﺘﺒﺮﻕ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻬﯿﻪ ﭘﺎﺭﭼﻪ بکار می رفت./ ایرنا

تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ ساعت :۱۴:۴۸

 

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
آمار بازدید سایت
  • 72
  • 314,901
  • 1,257
  • ۴ فروردین ۱۴۰۳
رفتن به ابتدای صفحه