امروز: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

قانون جامع انتخابات باید قبل از انتخابات ۱۴۰۲ تدوین شود

سیاسی تاریخ انتشار: 22/07/17 بدون نظر   1235 بازدید

اندازه فونت    
قانون جامع انتخابات باید قبل از انتخابات ۱۴۰۲ تدوین شود

قانون جامع انتخابات باید قبل از انتخابات ۱۴۰۲ تدوین شود

 سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خوزستان با بیان اینکه باید قانون جامع انتخابات قبل از انتخابات ۱۴۰۲ تدوین شود، گفت: با توجه به ابلاغ سیاست های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری ضرورت دارد طرح جامع قانون انتخابات تدوین و پیش از انتخابات مجلس دوازدهم در سال ۱۴۰۲ نهایی شود.

ابوالحسن معماریان ضمن تبریک سالروز تاسیس شورای نگهبان اظهار کرد: این ایام فرصتی برای تبیین، تشریح و توضیح ماموریت هایی است که در قانون اساسی برای شورای نگهبان و دفاتر استانی تعریف شده است.

وی افزود: برخی از وظایف شورای نگهبان میان فقها و حقوقدان ها مشترک است و برخی از وظایف فقط مختص فقها است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خوزستان گفت: در این زمینه اظهار نظر در خصوص مصوبات مجلس از نظر اینکه این مصوبات مخالف احکام اسلامی نباشد فقط مختص فقها است اما در خصوص مصوباتی که نباید با قانون اساسی مغایرت داشته باشند، اظهار نظر وظیفه کل اعضا شورای نگهبان است.

معماریان با بیان اینکه در بررسی صلاحیت ها تفاوت هایی در بخش‌هایی که باید مورد بررسی قرار بگیرند وجود دارد، عنوان کرد: بررسی صلاحیت های نامزدهای مجلس خبرنگان رهبری فقط به عهده فقها است اما بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی از وظایف همه ۱۲ نفر اعضای شورای نگهبان است.

وی ادامه داد: نظارت بر قانون گذاری، تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات سه وظیفه اصلی شورای نگهبان است. در این زمینه نظارت بر قانون گذاری شامل همه مصوباتی که در بخش های مختلف به تصویب می رسد.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خوزستان گفت: براساس اصل ۹۳ قانون اساسی مجلس بدون وجود شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد به جز در دو مورد که یکی از آن ها انتخاب ۶ حقوقدان شورای نگهبان و همچنین تصویب اعتبارنامه های نمایندگان است.

معماریان در خصوص صدور تاییدیه شورای نگهبان برای افراد در زمان تصدی سمت آن ها ادامه داد: هر تاییده ای از سوی شورای نگهبان فقط برای مدت مسولیت معتبر فرد است و برای پس از اتمام این زمان نیست. شورای نگهبان در زمان مدت مسولیت یک فرد در خصوص صلاحیت افراد ورود نمیکند.

وی بیان کرد: همه مصوبات که ریل گذاری قانون است باید به شورای نگهبان فرستاده شود تا عدم مغایرت آن ها با شرع و قانون اساسی مشخص شود.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خوزستان گفت: بحث در خصوص تفسیر یکی از اصول قانون اساسی باید با حضور حداقل ۹ نفر از اعضای شورای نگهبان انجام شود. این مساله در خصوص تفسیر قوانین عادی با حداقل حضور ۷ نفر انجام می‌شود.

معماریان با بیان اینکه نظارت بر انتخابات که در اصل ۹۹ قانون اساسی به آن اشاره شده است بر عهده شورای نگهبان است، افزود: شورای نگهبان، حافظ اسلامیت و جمهوریت نظام است. همچنین دیگر وظایف شورای نگهبان دفاع از حقوق عامه است.

وی با بیان اینکه باید قانون جامع انتخابات قبل از انتخابات ۱۴۰۲ تدوین شود، گفت: با توجه به ابلاغ سیاست های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری ضرورت دارد طرح جامع قانون انتخابات تدوین و پیش از انتخابات مجلس دوازدهم در سال ۱۴۰۲ نهایی شود.

وی در خصوص برخی از ایراداتی که به قوانین انتخابات در کشور وارد است، گفت: برخی از مجازات های تخلفات انتخاباتی بازدارنده نیست و باید این مساله اصلاح شود. همچنین باید فرصت بیشتری به شورای نگهبان و هیات مرکزی برای بررسی صلاحیت های نامزدهای انتخابات مجلس داده شود.

معماریان عنوان کرد: عدم وجود ساز و کار مناسب برای جلوگیری از ثبت نام افرادی که فاقد صلاحیت اولیه هستند نیز یکی دیگر از ایراداتی است که به قوانین فعلی انتخابات وارد است. برای مثال در انتخابات گذشته افرادی ثبت نام کردند که حتی سابقه زندان داشتند. این مساله باید در قانون انتخابات اصلاح شود تا چنین افرادی اصلا نتوانند در انتخابات ثبت نام کنند.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خوزستان با بیان اینکه شورای نگهبان مصوبه ندارد و قانون گذاری نیز انجام نمی دهد، تصریح کرد: شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات سالم، رعایت امانت داری و نظارت بر نحوه اجرای انتخابات، دفاتر نظارت و بازرسی را در استان  و شهرستان ها تاسیس کرد.

وی ادامه داد: وظیفه این دفاتر شناسایی، جذب و آموزش شبکه نظارت است که شامل مجموعه ای از نیروهای مومن ولایت مدار و… است تا برای انجام ماموریت مهم نظارت بر انتخابات از این افراد استفاده شود.

معماریان عنوان کرد: رصد فعالیت افرادی که می خواهند در انتخابات شرکت کنند نیز دیگر وظیفه شبکه نظارت در دفاتر استانی و شهرستانی است./ایسنا

تاریخ انتشار خبر: یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ ساعت: ۰۰:۱۸ دقیقه

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
آمار بازدید سایت
  • 164
  • 317,203
  • 1,263
  • ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
رفتن به ابتدای صفحه