امروز: ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کارون، آلوده ترین رودخانه خوزستان از نظر ورود فاضلاب شهری است

آب وفاضلاب تاریخ انتشار: 22/11/08 بدون نظر   593 بازدید

اندازه فونت    
کارون، آلوده ترین رودخانه خوزستان از نظر ورود فاضلاب شهری است

کارون، آلوده ترین رودخانه خوزستان از نظر ورود فاضلاب شهری است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: رودخانه کارون، آلوده ترین رودخانه استان خوزستان از نظر ورود فاضلاب شهری است که باید با تکمیل تصفیه خانه‌های اهواز این موضوع را به حداقل برسانیم.

محمدرضا اشرفی روز سه شنبه در محل پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز افزود: متاسفانه تعداد قابل توجهی از رودخانه‌های استان خوزستان در حال حاضر تحت تاثیر فاضلاب شهری هستند این در حالی است که بیشترین امری که سلامت و بهداشت رودخانه‌های خوزستان را تهدید می‌کند، ورود این فاضلاب‌ها است.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل نقص در سیستم‌های تصفیه فاضلاب شهرهای مختلف و فقدان سیستم تصفیه فاضلاب شهری، فاضلاب‌ها به صورت مستقیم وارد رودخانه‌ها می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: رودخانه کارون به علت اینکه بیشترین جمعیت انسانی را در حاشیه خود دارد تاثیرپذیرترین رودخانه از این نظر است و شهر اهواز بیشترین حجم فاضلاب را به رودخانه می‌ریزد البته اقدامات خوبی طی پنج سال گذشته در راستای کاهش ورود فاضلاب به رودخانه کارون انجام شده و تصفیه خانه‌های اهواز در حال احداث هستند.

وی افزود: تصفیه خانه شرق اهواز با ظرفیت ۱۲۰ هزار مترمکعب در شبانه روز به طور کامل احداث شده و آماده بهره برداری است و عملیات احداث تصفیه خانه غرب اهواز نیز از سال گذشته شروع شده که امید است در بازه زمانی حداکثر سه ساله شاهد راه اندازی این تصفیه خانه باشیم.

اشرفی با بیان اینکه راه اندازی این تصفیه خانه‌ها از تخلیه پساب جمعیت شهری حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جلوگیری می‌کند، گفت: بخش قابل توجهی از فاضلاب شهرهای آبادان و خرمشهر نیز وارد رودخانه کارون می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عملیات احداث تصفیه خانه‌های این شهرها بین ۷۵ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: مشکلات اجرایی در ادامه کار وجود داشت که در نشست‌هایی در استانداری، در حال رفع هستند و امیدواریم تصفیه خانه‌های این ۲ شهر نیز در بازه زمانی یکساله راه اندازی شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهارداشت: بیشترین فاضلاب شهری که وارد رودخانه دز می‌شود مربوط به شهر دزفول است چراکه تصفیه خانه این شهر جوابگوی کل جمعیت آن نیست.

وی افزود: تصفیه خانه این شهر به دلیل مشکلات بهره برداری برخی مواقع از مدار خارج و فاضلاب به صورت خام وارد رودخانه می‌شود البته در این خصوص نیز پیگیری‌های زیادی انجام شده که امیدواریم شرکت آب و فاضلاب بتواند با تامین اعتبار، سیستم تصفیه خانه فاضلاب شهر دزفول را ارتقا دهد.

رودخانه‌های استان خوزستان از جمله کارون، دز و کرخه با توجه به ورود فاضلاب در معرض خطر هستند و لازم است اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود فاضلاب خام به آنها صورت گیرد.

منبع : ایرنا

تاریخ انتشار خبر سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت: ۱۷:۱۵ دقیقه

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
آمار بازدید سایت
  • 39
  • 316,412
  • 1,257
  • ۴ فروردین ۱۴۰۳
رفتن به ابتدای صفحه