امروز: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

قانون انتخابات در آستانه تغییر

سیاسی تاریخ انتشار: 22/12/06 بدون نظر   566 بازدید

اندازه فونت    
قانون انتخابات در آستانه تغییر

مدل جدید انتخابات مجلس در کمیسیون شوراها تصویب شد، این قانون به نفع افزایش مشارکت و کاهش شکاف‌های قومیتی خواهد بود

بعد از کش‌وقوس‌های فراوان نهایتا طرح اصلاح نظام انتخابات مجلس در کمیسیون داخلی مجلس به تصویب رسیده و قرار است در مرحله بعدی نمایندگان در صحن علنی به طرحی رای دهند که مدل انتخابات مجلس را از وضعیت فعلی که اکثریتی است، تغییر دهند و به ترکیبی از اکثریتی و تناسبی تبدیل کنند.

با توجه به مشکلات مطرح‌شده در شیوه فعلی انتخابات مجلس شورای اسلامی و نیز محدودیت‌های سیاسی- اجتماعی در تغییر عادات انتخاباتی شهروندان، لازم است نظام انتخاباتی کشور به نظام انتخاباتی ترکیبی تغییر یابد. به این صورت که انتخابات در حوزه‌های انتخابیه دارای یک، دو و سه نماینده، همچنان بر مبنای نظام انتخاباتی اکثریتی و درصورت نیاز به صورت دومرحله‌ای برگزار شود و در حوزه‌های انتخابیه با تعداد بیش از سه نماینده، الگوی تناسبی اجرایی شود.

این پیشنهاد از آن جهت مطرح می‌شود که در حوزه تک نماینده اساسا لیست موضوعیت ندارد و در حوزه‌های دو و سه نماینده‌ای نیز مردم تاکنون براساس رای‌دهی به افراد در انتخابات شرکت می‌کردند و تغییر این عادت نیاز به زمان بیشتری دارد. در حوزه‌های دارای چهار نماینده یا بیشتر که صرفا شامل شهرهای تهران، تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز می‌شود اما اساسا فرهنگ رای‌دهی لیستی وجود دارد و اجرای انتخابات تناسبی باعث می‌شود این شیوه رای‌دهی به‌رسمیت شناخته شده و نظم بهتری پیدا کند.

 هر گروه سیاسی لازم است متناسب با تعداد کرسی‌های موجود در حوزه انتخابیه فهرست نامزدهای مورد تایید خود را به وزارت کشور معرفی کند. وزارت کشور پس از کسب اطمینان از رضایت افراد حاضر در لیست و طی سایر روال‌های قانونی اقدام به انتشار تمامی فهرست‌های مجاز در انتخابات می‌کند. در این الگو هر فرد تنها امکان حضور در یک فهرست انتخاباتی را خواهد داشت.

 فهرست‌های انتخاباتی باز بوده و در زمان رأی گیری، شهروندان می‌توانند به تشخیص خود به هر نامزدی از هر فهرستی رأی دهند. طبعا فردی که در هر فهرست تعداد آرای بیشتری را تصاحب کند اولویت بالاتری نسبت به سایر اعضای فهرست خواهد داشت.

جمع‌بندی آرا این‌گونه است که آرای نامزدهای هر فهرست با یکدیگر جمع می‌شود، مجموع آرای تمامی اعضای هر فهرست رأی آن فهرست قلمداد می‌شود، میزان آرای هر فهرست به نسبت کل آرای تمامی نامزدها نشان‌دهنده درصد آرای فهرست مذکور از کل آرا است.

بر مبنای سهم هر فهرست از کل آرای حوزه انتخابیه، تعداد کرسی‌های آن فهرست از کرسی‌های نمایندگی آن حوزه انتخابیه مشخص خواهد شد پس از تعیین تعداد کرسی‌های هر فهرست از کرسی‌های نمایندگی حوزه انتخابیه، افراد داخل هر فهرست به ترتیب آرای کسب شده رتبه‌بندی می‌شوند. با تعیین ترتیب نامزدها در هر فهرست، نمایندگان راه‌یافته به مجلس معرفی می‌شوند./ فرهیختگان

تاریخ انتشار خبر: سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت: ۹:۴۷ دقیقه

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
آمار بازدید سایت
  • 219
  • 317,258
  • 1,263
  • ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
رفتن به ابتدای صفحه