امروز: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

۳۰ نفر از مددجویان زندان شوشتر از نهادهای ارفاقی بهره‌مند شدند

اجتماعی تاریخ انتشار: 24/05/05 بدون نظر   65 بازدید

اندازه فونت    
۳۰ نفر از مددجویان زندان شوشتر از نهادهای ارفاقی بهره‌مند شدند

در راستای تحقق اهداف سند تحول و تعالی قوه قضائیه ظهر جمعه چهاردهم اردیبهشت رئیس کل دادگستری خوزستان و معاونین وی از زندان شوشتر بازدید کردند که در دیدار با مددجویان و رسیدگی به پرونده آنان، زمینه بهره‌مندی ۳۰ نفر از آنان از نهادهای ارفاقی فراهم شد.

علی دهقانی پس از بازدید از بندهای مختلف زندان و دیدار چهره به چهره با مددجویان، در جمع آنان حاضر شد و گفت: بر اساس قانون، زندانی حقوقی دارد که باید از سوی مسئولان رعایت شود که یکی از آن‌ها ایجاد زمینه اصلاح و بازاجتماعی شدن آنهاست.

وی افزود: هرکس باید به میزانی که قانون برای وی در نظر گرفته مجازات شود و از امکانات زندان در جهت اصلاح و بازگشت سالم به جامعه برخوردار شود، از طرفی امکان برخورداری از ارفاقات قانونی برای زندانیان واجد شرایط که در برنامه های اصلاحی زندان شرکت داشته و آثار اصلاح و باز اجتماعی در آنان پدیدار شده، وجود دارد.

دهقانی گفت: نگاه نظام قضایی کشور، اعطای هدفمند امتیازات به زندانیان واجد شرایطی است که در فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی زندان داشته و باز اجتماعی‌شدن و تغییر در رفتار آنها قابل مشاهده است.

در ادامه میز خدمت دستگاه قضایی برگزار و رئیس کل دادگستری استان پس از رسیدگی به درخواست ۵۰ نفر از زندانیان، دستورات لازم را صادر کرد که طبق این دستورات زمینه برخورداری حدود ۳۰ نفر از نهادهای ارفاقی قانونی فراهم شد.

توجه به برنامه‌های عملیاتی در تحقق اصلاح مجرمین

رئیس کل دادگستری خوزستان همچنین در جمع قضات و مدیران زندان، هدف از این بازدید را اجرای برنامه‌های عملیاتی در جهت بررسی نقش زندان در اصلاح مجرمین برشمرد و گفت: فلسفه ذاتی زندان، ایجاد زمینه بازپروری و بازاجتماعی شدن زندانیان است و مسئولان زندان باید بر اساس تکالیف قانونی خود، زمینه این امر را فراهم و از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

دهقانی گفت: باید سیاست‌های کلی قوه قضائیه مورد توجه قرار گرفته و تلاش‌ها در جهت اجرای برنامه‌های عملیاتی سند تحول و تعالی معطوف شود.

وی افزود: در یک دهه اخیر موضوع اصلاح مجازات‌ها و شیوه‌های اجرای آن مورد توجه دستگاه قضایی و سازمان زندان‌ها و متعاقب آن شیوه‌های جایگزین حبس از جمله پابند الکترونیک، در دستور کار قرار گرفته است که بخشی از این شرایط به شخصیت محکوم و نوع جرم ارتکابی وی و بخش دیگر به شرایط عمومی محکوم برمی‌گردد و تشخیص استفاده از این ارفاقات قانونی با قاضی رسیدگی کننده به پرونده اوست.

دهقانی با تاکید بر اصل فردی بودن مجازات، گفت: توجه به خانواده زندانیان، کاهش جمعیت کیفری و ارتقای سطح کیفی و اصلاحی زندان‌ها در بازپروری محکومان، از عوامل تاثیرگذار در انتخاب نظام نیمه‌آزادی و مجازات پابند الکترونیک برای محکومان است که طبق قانون افرادی از این ارفاقات بهره‌مند می‌شوند که وجودشان در جامعه خطری ایجاد نمی‌کند.

رئیس کل دادگستری خوزستان همچنین بر ضرورت حرفه‌آموزی در زندان‌ها تاکید کرد و افزود: این آموزش‌ها باید منجر به توانمندسازی و کسب درآمد برای زندانیان در مدت حبس و پس از آزادی آنان شود و به معیشت خانواده‌های آنان کمک کند.

دهقانی استفاده از فناوری هوشمند را گامی در جهت تحول حوزه زندانبانی برشمرد و گفت: نظام نیمه‌آزادی و دادرسی الکترونیک، بخشی از این فناوری است که باید مورد توجه قضات قرار گیرند.

وی با تشکر از تلاش های صورت گرفته در ارتباط بهبود وضعیت زندان شوشتر نسبت به بازدیدهای قبلی افزود: این زندان در برخی شاخص‌ها از جمله «رفع ابهام از رد مال مبهم در احکام قضایی» مقام اول در استان را کسب کرده که قابل تقدیر است.

در ادامه غلامرضا روشان مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان خوزستان خلاصه‌ای از عملکرد این اداره‌کل و زندان‌شوشتر ارائه کرد.

در این بازدید رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان، معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات. دادگستری خوزستان، معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان در امور ملاقات‌های مردمی، مدیرکل زندان‌های استان، رئیس و دادستان عمومی و انقلاب و جمعی از قضات دادگستری شوشتر حضور داشتند.

تاریخ انتشار خبر: یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۱:۵۶ دقیقه

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
آمار بازدید سایت
  • 29
  • 321,519
  • 1,279
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
رفتن به ابتدای صفحه