امروز: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی و تحلیل انتخابات ششمین دوره شورای شهر شوشتر و پاسخ به چند سوال

انتخابات شورای شهر و روستا تاریخ انتشار: 21/06/10 بدون نظر   1168 بازدید

اندازه فونت    
بررسی و تحلیل انتخابات ششمین دوره شورای شهر شوشتر و پاسخ به چند سوال

بررسی و تحلیل انتخابات ششمین دوره شورای شهر شوشتر وپاسخ به چند سوال

 انتخابات ششمین دوره شورای شهر شوشتر ۲۸ خرداد برگزار می شود و اسامی نامزدهای انتخابات نیز توسط فرمانداری اعلام گردید تا در یک ماراتن ۸ روزه از امروز تا روز انتخابات نامزدهای انتخاباتی به رقابت با یکدیگر بپردازند همیشه در شهرستان شوشتر چه در انتخابات مجلس و چه در انتخابات شوراهای شهرو روستا بارجوع به پیشینه انتخابات و باتوجه به جغرافیای انتخابات در می یابیم آرای شهروندان غیر سیاسی و بصورت قومی و قبیله محور بین نامزدهای انتخاباتی تقسیم شده است.

با این تفاسیر سوالاتی که در این نوشتار مطرح می شود اینست : آیا انتخابات شورای شهر شوشتر در این چندروزه باقیمانده به سمت دوقطبی انتخاباتی مرسوم در سطح شهرستان نظیر انتخابات گذشته مجلس پیش می رود یاخیر؟ آیا نامزدهای انتخاباتی به آن تکامل فکری و سیاسی برای کارهای تشکیلاتی و سازماندهی شده رسیده اند که بصورت سه یا چهار یا پنج نفری و یاباتعدادنفرات بیشتر و تشکیل ائتلاف رای مردم را جذب نمایند؟ آیا انتخابات شورای شهر فعلی شوشتر نبرد بین طیف وابسته و حامیان نماینده کنونی و طیف مستقلین خواهد بود؟ آیا در این دوره نامزدهای شناخته شده و مطرح پیروز انتخابات خواهند شد یا جوانان تحصیلکرده و جویای نام شگفتی ساز خواهند شد و بسیاری از سوالات از این دست ؟!!

در پاسخ به این سوالات باید بگوییم در انتخابات ششمین دوره شورای شهر شوشتر حتما برخی نامزدهای انتخاباتی بصورت پنهانی و آشکار ائتلاف خواهند کرد حتی پیش بینی می شود برخی سیاسیون در شوشتر که بدنبال حاکمیت مادام‌العمر در این شهرستان هستند ائتلاف عیان و پنهان را در دستور کار خود قرار می دهند زیرا انتخابات شورای شهر برای آنان حکم مرگ و زندگی را در سپهر سیاست برایشان بهمراه خواهد داشت. ائتلاف کردن در شهرستان شوشترو دید سیستمی به سیاست و کار تیمی بدلیل تنوع قومیتی و طایفه ای بسیار سخت بوده و حتی اگر ائتلافی در عمل شکل بپذیرد رای دهندگان ممکن است به همه لیست ائتلاف در سراسر شوشتر رای ندهند بعنوان نمونه ممکن است در یک لیست ۴ نفر یا ۵ نفربه بالا شهروندان تک رای یا به دونفر رای دهند و هماهنگ کردن همه شهروندان در مدت زمان باقیمانده برای دادن رای به همه افراد ائتلاف زمان بر خواهد بود. اما از مزایای ائتلاف اینست که هزینه های تبلیغات نامزدهای انتخاباتی به نصف وحتی کمتر تقلیل می یابد .شکی در این وجود ندارد که انتخابات پیش رو شورای شهر شوشترنبرد بین طیف وابسته و مستقل خواهد بود و افرادی از طیف وابسته بدنبال گرفتن کرسی های پارلمان شهری و تحکم بخشیدن به قدرت نماینده فعلی شوشتر هستند.اگر مشارکت بالای ۵۰ درصد باشد و طیف مستقل بتواند به لیست واحدی برسد و شهروندان هرکدام به لیست ائتلافی کامل رای دهند در این صورت طیف موسوم به وابسته با شرایط سخت و مشکلی در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ روبرو خواهد شد

ودر پاسخ به سوال آخر این نوشتار می توان گفت که روی کاغذ شانس افراد شناخته شده بیشتر از جوانان جویای نام و یا افراد کمتر شناخته شده می باشد اما ممکن است در میدان انتخابات مردم نیز با انتخاب خود شگفتی ساز شوند هرچند افراد میانسال معمولا به افراد رنج سنی خود رای می دهند امادر این زمینه می توان به تبلیغات موثر نامزدها بویژه هزینه های مالی نامزدهای انتخاباتی اشاره نمود که می تواند سرنوشت انتخابات را رقم بزند.

سعیدبساک مدیرمسئول بامدادخوزیان

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
آمار بازدید سایت
  • 47
  • 317,914
  • 1,270
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
رفتن به ابتدای صفحه