امروز: ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

حکایت ۳۳۰ هزار هکتار کشت قراردادی در استان خوزستان / آیااین عدد توخالی است وکودپایه قرضی به کشاورزان استان خوزستان داده نشده است؟+سند

کشاورزی تاریخ انتشار: 23/01/29 بدون نظر   580 بازدید

اندازه فونت    
حکایت ۳۳۰ هزار هکتار کشت قراردادی در استان خوزستان / آیااین عدد توخالی است وکودپایه قرضی به کشاورزان استان خوزستان داده نشده است؟+سند

حکایت ۳۳۰ هزار هکتار کشت قراردادی در استان خوزستان / آیااین عدد توخالی است وکودپایه قرضی  به کشاورزان استان خوزستان داده نشده است؟

مدیرکل  سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان در این زمینه پاسخگو باشد

در شامگاه چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ و از ساعت ۲۳ به بعد صدا و سیمای استان خوزستان دربرنامه گفتگو ویژه خبری مهمان مسعود اسدی رییس انجمن نظام صنفی کشاورزی استان خوزستان و نوروزی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان بود این گفتگوی ویژه خبری به مباحثی نظیر کشت قرار دادی در استان خوزستان اختصاص یافته بود اینکه چرا مدیرکل جهادکشاورزی در اینگونه برنامه ها حضور پیدا نمی کند تا بصورت شفاف به مشکلات ومعضلات کشاورزان بویژه در حوزه کشت قرار دادی پاسخ دهد خود جای سوال دارد؟ البته پریچهر یکی از مدیران غیر بومی در استان خوزستان بوده که با حمایت چندتن از نمایندگان مجلس یازدهم بر کرسی مهمی مثل جهادکشاورزی در خوزستان تکیه زده است.

در این گفتگوی خبری نوروزی معاون بهبود تولیدات کشاورزی جهاد استان در مورد اینکه کشت قراردادی چیست ؟و چه تعهداتی در این زمینه جهاد استانی اندیشیده و وچه میزان کود بین کشاورزان توزیع شده است ؟می گوید:کشت قرار دادی یک پایه و اساس هستش که برای پیاده سازی الگوی کشت تعریف شده کسی که خریدار با تولید کننده یک قراردادی را امضاء می‌کند که یک تعهداتی را به خریدار می دهند ویک تعهداتی را به کشاورز که تولید کننده است

وی در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه چه میزان کشت قراردادی گندم در خوزستان انجام شده است ؟می گوید: در خوزستان حدود ۳۳۰ هزار هکتار کشت قرار دادی انجام شده است !سپس تصاویری از کشاورزان استان خوزستان دراین گزارش پخش می شود که نشان می دهد کود بدست آنها نرسیده است و آنها از وضعیت موجود طبق گزارش ناراضی بوده اند!

بعداز پخش گزارش تصویری از کشاورزان در گفتگوی ویژه خبری شبکه استانی خوزستان بحث ها و سوالاتی پیرامون ۳۳۰هزار هکتار (کشت قرار دادی) مطرح می شود که از این ۳۳۰ هزار چه مقدار کود بین کشاورزان به هکتار در خوزستان تقسیم شده است بالا می گیرد!

در این زمینه مسعود اسدی و در برنامه گفتگوی ویژه خبری استان خوزستان بارها از معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان خوزستان این سوال را مطرح می کند که وزارت جهادکشاورزی آیا مطلع است که این ۳۳۰ هزار هکتاری که آمار داده اید فقط برای کرایه حمل بوده و کودی به کشاورزان از سوی جهادکشاورزی داده نشده است ؟ پاسخ واضح و شفافی از سوی نوروزی معاون جهادکشاورزی استان دریافت نمی کند!

مسعود اسدی در این برنامه صراحتا می گوید: اگر ۳۳۰ هزار کود به کشاورزان داده اید سازمان جهادکشاورزی وغله و بازرگانی استان باید ۳۳۰ هزار سفته در این زمینه و طبق مستندات موجود باید نشان دهد ! اگر ۳۳۰ هزار هکتار به کشاورزان کود داده اید مگر نباید از کشاورزان سفته گرفته باشید؟ اگر نهادهای نظارتی خواهان دیدن سفته های ۳۳۰ هزار هکتار کشاورزان باشند آیا جهادکشاورزی و سازمان غله و بازرگانی این سفته ها را در اختیار دارد که به آنها نشان بدهند؟

اسدی در این برنامه اشاره ای نیز به پیامک مدیر مرکز خدمات کشاورزی در استان خوزستان می کند و بانشان دادن پیامک مربوطه می گوید: پیامکی که مدیر مرکز خدمات بصورت هماهنگ شده در سراسر استان خوزستان فرستاده است ! که کشاورزان بیایید یارانه حمل دریافت کنید کشاورز می رود و در این سامانه ثبت‌نام می کند و بصورت اتوماتیک جز این ۳۳۰ هزار هکتار قرار می گیرد!

رییس نظام صنفی کشاورزی استان خوزستان سپس با نشان دادن سندی دیگر می گوید: باعث تأسف است که شرکت غله و بازرگانی برای کشاورزان در تاریخ ۵بهمن ۱۴۰۱ پیامک می زند که برای کشت قراردادی ثبت نام کنید! یک ماه ونیم از پایان فصل کشت کشاورز گذشته است کشاورز باهرسختی و بدبختی کودشو تهیه کرده و با پول بصورت آزاد در زمین ریخته است اما در این تاریخ برایش پیامک ارسال می شود !

مسعود اسدی در این گفتگوی ویژه خبری از نوروزی معاون جهادکشاورزی استان خوزستان سوال می کند؟ سازمان جهادکشاورزی می گوید :۳۳۰ هزار هکتار کشت قرار دادی صورت گرفته است آیا این عدد واقعیت دارد؟ اگر به شما بگویند این عدد در حدود ۴هزار هکتار باشد آیا این عدد را تکذیب می کنید؟ آیا ۳۳۰ هزار هکتار ۵۰درصد کود فسفات وکود پتاس به کشاورزان داده ایم؟ من اطلاع دارم این عدد درست نیست بجز یک عده قلیلی از کشاورزان فکر کنم ۳۷۰ نفر؛هیچ کشاورزی توسط سازمان جهادکشاورزی و شرکت غله و بازرگانی کود ۵۰ درصد پتاسی که امروز آمار ۳۳۰ هزار هکتار داده می شود دریافت نکرده اند واینگونه آمار دادن ها به کشاورزی استان و دولت ضربه می زند دولت انتظار دارد کارگزاران آنها در استان خوزستان آمار صحیح بدهند!

رییس انجمن نظام صنفی کشاورزی استان خوزستان در پایان این برنامه دوباره می پرسد؟ آیا وزیر که خودش طراح این طرح بوده است ( کشاورزی قراردادی) آیا خبر دارد این ۳۳۰ هزار هکتار توخالی است و کود پایه قرضی  به کشاورزان داده نشده است و کشاورز باقرض و قوله این کود را تهیه و به زمین داده است اگر وزیر خبر دارد باید گفت: وامصیبتا!اگرهم خبر ندارد و ظلم در حق دولت و وزارتخانه است که آمار اشتباه به وزارتخانه داده شده است !

همچنین در این برنامه ویژه خبری و در واکنش به گفته های مسعود اسدی رییس انجمن نظام صنفی کشاورزی استان خوزستان نوروزی پاسخ روشنی در این زمینه ارایه نمی کند وی فقط به سامانه ای اشاره می کند که همه چیز در آن ثبت شده است و برآشفته می شودوبا ناراحتی می گوید: واژه توخالی واژه خوبی نیست!

تاریخ انتشار خبر یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت: ۱۵:۳۰ دقیقه

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
آمار بازدید سایت
  • 25
  • 316,398
  • 1,257
  • ۴ فروردین ۱۴۰۳
رفتن به ابتدای صفحه