امروز: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

طرح آبیاری زیرسطحی شرکت کشت و صنعت کارون با حضور رییس جمهور افتتاح شد

کشاورزی تاریخ انتشار: 24/03/08 بدون نظر   138 بازدید

اندازه فونت    
طرح آبیاری زیرسطحی شرکت کشت و صنعت کارون با حضور رییس جمهور افتتاح شد

اولین پروژه «آبیاری نوین زیرسطحی هوشمند» با حضور رییس جمهور در مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر استان خوزستان به بهره‌برداری رسید.

در طرح مکانیزه هوشمند قطره‌ای – زیرسطحی، آبیاری به شیوه مستقیم انجام و به ریشه محصول می‌رسد؛ در واقع آب به سطح زمین داده نمی‌شود و رطوبتی که در کنار ریشه است موجب صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش میزان بهره وری و توزیع مناسب کود و سم می‌شود.

هزینه اجرای این طرح در هر هکتار ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال است که به صورت آزمایشی(پایلوت) در سطح ۱۱۸ هکتار از اراضی شرکت کشت و صنعت کارون اجرا شده است.

این شیوه نوین آبیاری، ضمن افزایش میزان بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب می بایست در تمامی شرکت‌های کشت و صنعت با هدف توسعه بخش کشاورزی به صورت پایدار مورد توجه قرار گیرد.

آبیاری زیرسطحی روشی است که در آن منطقه ریشه گیاه بدون خیس شدن سطح خاک یا تلفات عمقی مرطوب می‌شود؛ آبیاری قطره‌ای زیرسطحی تکنیکی از آبیاری قطره‌ای است که محل خروج آب زیرسطح خاک قرار دارد.

این روش آبیاری پرهزینه بوده و طراحی و نگهداری آن نیز نیاز به تخصص دارد، این سیستم برای زمین‌هایی با مقیاس متوسط و بزرگ مناسب‌تر است در این روش قبل از ورود آب به لوله‌های توزیع، آب باید تصفیه شود تا ریسک انسداد را به حداقل برساند.

سیستم نوین آبیاری زیرسطحی کارون شامل اتاق فرمان، تابلو برق هوشمند جهت کنترل و محافظت از کلیه تجهیزات مورداستفاده، استخر و ایستگاه پمپاژ شامل سه دستگاه پمپ خوابیده با ظرفیت مجموع ۱۵۰ لیتر در ثانیه، سیستم فیلتراسیون خودشوینده جهت حذف مواد معلق موجود در آب آبیاری با قابلیت خودشویندگی هوشمند، لوله‌های پلی اتیلنی مخصوص جهت انتقال و هدایت آب و مواد غذایی موردنیاز گیاه به طول ۱۶۴ کیلومتر، ۸۲ شیر هیدرولیکی برقی جهت باز و بسته کردن واحدهای آبیاری، سیستم اتوماسیون به همراه ارتباطات رادیویی جهت ارتباط شیرهای برقی با اتاق فرمان، لترالهای پایپ پلاس با قابلیت انتقال و انتشار سریع آب با میزان بسیار کم و دقیق جهت نیازمندی گیاه در محل ریشه به طول ۵۴۰ کیلومتر که در زیر خاک قرار می‌گیرد.

آیت الله رییسی صبح امروز(جمعه) از فرودگاه دزفول وارد خوزستان شد.

بهره‌برداری از میادین نفتی سپهر و جفیر، بهره‌برداری از کارخانه فولاد زمزم سه و طرح‌های فولادی بخش خصوصی از جمله فولاد آتیه در اهواز، افتتاح طرح میان‌مدت غدیر به منظور آبرسانی به ۲۶ شهر و ۱۰۰۰ روستای استان خوزستان، افتتاح تصفیه‌خانه شهرهای شوشتر، اندیمشک، مسجدسلیمان و دارخوین، بهره‌برداری از طرح میان‌مدت آبرسانی به شهرهای دزفول، لالی، شوشتر، اندیمشک، آغاز عملیات اجرایی طرح آب فدک به منظور آبرسانی به شمال شرق خوزستان و شهرهای ایذه، باغملک، قلعه تل، میداوود، صیدون، رامهرمز و هفتکل و ۶۹۰ روستا، بهره‌برداری از طرح آبرسانی و پایدارسازی آب پایانه‌های شلمچه و چذابه و بیش از ۱۷۰۰ روستا از جمله برنامه‌های هشتمین سفر رییس جمهور به خوزستان است.

تاریخ انتشار خبر: جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ساعت: ۱۶:۱۹ دقیقه

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
آمار بازدید سایت
  • 65
  • 317,554
  • 1,265
  • ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
رفتن به ابتدای صفحه