امروز: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

به بهانه خالی کردن سطل ماست بر سر دوخانم در مشهد / بررسی شرایط امر به معروف و نهی از منکر از منظر قانون “

حقوقی تاریخ انتشار: 23/04/02 بدون نظر   457 بازدید

اندازه فونت    
به بهانه خالی کردن سطل ماست بر سر دوخانم در مشهد / بررسی شرایط امر به معروف و نهی از منکر از منظر قانون “

به بهانه خالی کردن سطل ماست بر سر دوخانم در مشهد / بررسی شرایط امر به معروف و نهی از منکر از منظر قانون “

انتشار فیلمی در شبکه های اجتماعی در روز جمعه ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۲ مبنی بر خالی کردن سطل ماست بر سر مادر و دختری در مغازه لبنیات فروشی در مشهد که کشف حجاب کرده بودند توسط شخصی که بعد از تذکر به مادر و دختر ، سطل ماست را روی سر آنها ریخته بود واکنش های گسترده‌ای در فضای مجازی به دنبال داشت

در این زمینه سیدبهروز حسینی وکیل پایه یک دادگستری شهرستان شوشتر طی گفتگویی با رسانه بامدادخوزیان این موضوع را از منظر حقوقی و قانونی( و نه احساسی) بررسی کرده است

سیدبهروز حسینی در این زمینه می گوید :در اصل هشتم قانون اساسی آمده است : ((در جمهوری اسلامی ایران ، دعوت به خیر امر به معروف و نهی از منکر ، وظیفه ای است همگانی و متفاوت برعهده مردم نسبت به یکدیگر ، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت ، شرایط و حدود و کیفیت ان را قانون تعیین می کند . ))

وی افزود: مجلس شورای اسلامی، پس از گذشت ۳۶ سال از تصویب قانون اساسی، قانون ” حمایت از امران به معروف و ناهیان از منکر ” را در تاریخ ۲۳/ ۱/ ۱۳۹۴ به تصویب رساند که شرایط این فریضه دینی که در قانون اساسی کشور آمده بود را مشخص نمود.

حسینی گفت :با ملاحظه روزنامه های رسمی کشور که قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی را منتشر می نماید ، معلوم می شود ریس جمهور وقت آقای حسن روحانی از امضای این قانون ، خودداری نمود و در نهایت با امضای رییس مجلس وقت ( علی لاریجانی ) این قانون برای اجرا ابلاغ گردید.

این وکیل دادگستری در ادامه اظهار کرد: مطابق ماده ۴ قانون مذکور ، مراتب امر به معروف و نهی از منکر ، ” قلبی ، زبانی ، نوشتاری و عملی “است که مراتب زبانی و نوشتاری آن وظیفه احاد مردم و دولت است و مرتبه عملی آن در موارد و حدودی که قوانین مقرر کرده تنها وظیفه دولت است .

او افزود : وبه موجب ماده ۵ این قانون ، در اجرای امربه معروف و نهی از منکر ، نمی توان متعرض حیثیت ، جان ، مال ، مسکن و حریم خصوصی و حقوق اشخاص گردید.

وی گفت :نهایتا به موجب ماده ۶ قانون مذکور ، ” هیچ شخص یا گروهی، حق ندارد بعنوان امر به معروف و نهی از منکر ، به اعمال مجرمانه از قبیل توهین ، افترا ، ضرب و جرح ،مبادرت نماید ، مرتکب طبق قانون مجازات اسلامی ، مجازات می شود.

حسینی در پایان عنوان کرد: بنابراین رفتار فرد مرتکب در ریختن ماست بر سر خانم های بدون حجاب در داخل مغازه لبنیات فروشی در مشهد ، مطابق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در حمایت از امران به معروف و ناهیان از منکر ، شرایط و ضوابط مرتبه عملی( با خالی کردن ماست بر سر شهروند)، را برای شخص امر به معروف نداشته و خارج از وظیفه شخص امر بوده و برخورد عملی آنهم در چارچوبی که باز قانون معین نموده در اختیار و وظیفه دولت ( حکومت / قوه قضاییه ) بوده است و عمل امر به معروف مصداق توهین عملی به ان دو خانم محسوب می گردد./ بامدادخوزیان

تاریخ انتشار خبر یکشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ ساعت: ۱۳:۳۳ دقیقه

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
آمار بازدید سایت
  • 20
  • 320,273
  • 1,274
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
رفتن به ابتدای صفحه